Psychomotorisch therapie
Psychomotorische therapie is een techniek die wordt gebruikt om met behulp van een holistische kijk op de mens, die is afgeleid van de eenheid van lichaam met geestcoördinatie, patiënten te behandelen. De meeste uitgevoerde beoordelingen en evaluaties zijn essentieel voor het bereiken van concrete psychosociale doelstellingen. Omdat psychomotorische therapie beweging, lichaamsbewustzijn en een breed scala aan bewegingsactiviteiten omvat, is dit bedoeld om het bewegingsgedrag te optimaliseren, evenals de cognitieve, effectieve en relationele aspecten van psychomotorisch functioneren, zoals de verbinding tussen fysieke bewegingen en cognitieve en sociale aspecten. Dit helpt om in overleg met de patiënten tijdens de therapie duidelijk omschreven doelen te bereiken. Het heeft een raamwerk van drie verschillende benaderingen: een gezondheidsgerelateerde benadering, een psychosociale benadering en een psychotherapeutische benadering, allemaal systematisch geplande evaluaties en individueel gerichte interventies in groepen, die helpen om de algemene actievaardigheden te verbreden. Ook wordt er aandacht besteed aan het creëren van een positief zelfbeeld om evenwichtige sociale relaties van patiënten mogelijk te maken.
De resultaten van de therapie
Psychomotorische therapie kan iemand onder andere helpen om beter te schrijven om zo de leesbaarheid van het handschrift te verbeteren. Dit zal helpen om het lage zelfvertrouwen als volwassenen uit te bannen, dus hoe eerder de behandeling wordt ingezet, hoe beter de resultaten. Het is van toepassing op personen die problemen hebben met motorische coördinatie, evenwicht en onhandigheden. Ook hebben sommigen problemen met het onder controle houden van de toniciteit van bepaalde spieren (tonus), waardoor moeilijkheden ontstaan met de fijne motoriek. Onder andere houtbewerking, knutselen en bouwen wordt hierdoor lastig. Een psychomotorische therapeut kan helpen bij het verbeteren van het handschrift, door de potloodgreep, te weinig of te veel druk uitoefenen op de pen / potlood, handschriftbewegingen en -processen die niet automatisch zijn voor het kind aan te pakken.